Hållbar sökoptimering

Med ganska enkla medel kan man på de flesta hemsidor eller webbutiker ändra texter och så kallade taggar. Det är naturligtvis tiden som går åt, men när det väl är gjort uppdateras det snart hos sökmotorerna. Sedan är det bara luta sig tillbaka och låta beställningarna ramla in…

Riktigt så enkelt är det naturligtvis inte. Det kunde fungera förr att plocka in ganska bra placeringar hos sökmotorerna med bara dessa små justeringar. Problemet är bara att allt fler med tiden kommer på samma sak. Nöjer man sig med att ha gjort något arbete, om än det som nyss nämndes eller något liknande, och sedan låta det vara blir man snabbt omkörd. Sedan telefonkatalogen försvann och Google i princip tog över har fokus ändrats. Tidigare fick man kosta på sig stora dyra annonser i telefonkatalogen för att få in nya kunder. Att underhålla sin webbplats var inte lika intressant som det senare blivit.

Istället för att investera stora pengar i dyra annonser kan man nu plocka in kunder genom sökmotorerna. Problemet blir att många vill komma åt de övre platserna, och då blir konkurrensen där efter. Man kan inte bara göra ett jobb lite då och då eftersom andra då ser möjligheten att vara lite mer aktiv för att plocka placeringarna över ditt företag. Sökoptimering är en mycket effektiv metod om den används rätt. Den behöver dock underhållas. För små och medelstora företag krävs normalt inte att det underhålls varje dag, så omfattande behov är mer sällsynt.

En webbplats som underhålls och där optimeringen både on- och off-page sköts om löpande ger en långsiktigt hållbar sökoptimering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *