Marknadsföra webshop

marknadsföra webshop

Man kan starta på olika sätt men när det kommer till att marknadsföra sin webshop ställs högre krav. Många startar en webshop helt på egen hand när man kommit på något att sälja. Upp med en hyrd plattform, in med text och bilder och justera lite design och koppla på betaltjänster så är det klart. Butiken publiceras på nätet där kunderna står på rad för att handla. Man har väl läst hur undersökning efter undersökning visar på ökad handel på nätet… Spänningen stiger efter publiceringen och nu ska strax beställningarna börja ticka in. Timmarna går, dagarna går och intresset för sin tilltänkta kassako avtar. Det skulle ju bli ett självspelande piano. Trots att man satte av lång tid på att få en schysst design och text handlar ingen. Vad blev fel?

Nu sitter man med många timmar av nedlagt arbete och dessutom en plattform som är hyrd med ett helt års bindningstid. Problemet brukar handla om att man satsat på fel marknadsföring eller inte gjort någon alls. För att få in trafik och därmed potentiella kunder måste man marknadsföra, marknadsföra och marknadsföra. Dessutom ska man sikta in sig på rätt målgrupp för att få relevant trafik till sin webshop.

Hur ska du marknadsföra din webshop?

Redan innan butiken påbörjas, i tankarna innan, bör du fundera över hur du ska marknadsföra din webshop. Marknadsföring kostar så det är viktigt att ta sig en ordentlig funderare för att krama ur så mycket som möjligt. Marknadsföringen är helt avgörande oavsett vilken budget man arbetar efter. Alla kan satsningar kommer inte bli helt lyckade när du är ny på området. Då går det helt enkelt åt lite läropengar på området kan man säga.

För det första, var kan din målgrupp tänkas hålla till? Nästan helt säkert på nätet där du kan fiska upp dem. Var och hur hårt du ska satsa din marknadsföring kan vara lite olika och beror också på din situation. Är det ett mindre projekt som du vill testa av lite försiktigt (vilket de flesta är i början) finns ingen anledning att ladda stora bössan så att säga. Då behöver du inte heller vara så stressad över att snabbt se resultat. Dina potentiella kunder söker säkert efter en tjänst eller produkt du har. Tänk på att de kanske inte alltid känner till att din tjänst eller produkt finns, men som kan vara lösningen på ett problem. Ett problem som kunden då troligen googlar på. Se då till att svara upp även på dessa sökningar. Som du märker hamnar man snabbt in på Google och sökord.

Mätbar marknadsföring

Genom att använda sig av Google får man en mätbar marknadsföring där du kan plocka fram massor av siffror. Du får till och med underlag som går att använda för att få bättre och bättre inriktning på marknadsföringen. En otroligt bra kanal eftersom du kan välja att betala för annonser i sökresultatet eller att gå in besökare helt gratis från det organiska sökresultatet (alltså de vanliga träffarna borträknat betalda annonser). Genom att mäta och få underlag från hur sökningar gjorts kan du få nya uppslag på sökord man använder sig av för att hitta det du säljer. Att synas i det organiska sökresultatet är helt gratis och nya domäner indexeras där hela tiden. Förr uppdaterades index väldigt sällan men nu kan du börja synas inom ett par dagar med en ny domän. Använd gärna en pingtjänst om du vill skynda på indexeringen. Se till att din plattform är sökmotorvänlig på riktigt. En del plattformar använder javascript helt i onödan, statiska rubriker eller har andra saker som försämrar möjligheterna att klättra och då bra placeringar hos Google.

Olika marknadsföringskanaler

Det finns många olika marknadsföringskanaler för dig som arbetar på nätet. Vi arbetar dagligen med sökmotoroptimering och sökordsannonsering på Google. Det här är två tjänster som du troligen redan läst en del om eftersom de används flitigt av just webbutiker. Sökmotoroptimering (SEO) är en långsiktig satsning för att få extra bra placeringar i det organiska sökresultatet som ger gratis trafik till din webshop. Sökordsannonsering är precis som namnet antyder, betalda annonser som Google visar över och under organiska sökresultatet. Man kan arbeta med båda utifrån olika strategier eller välja bara en av dem. Båda dessa har fördelen att man kan mäta resultatet.

Exempel på andra kanaler är affiliatenätverk där olika sidor kan visa upp banners eller texter som skickar besökare till din sida. Betalning sker enligt olika modeller per klick, per försäljning eller en kombination av dessa. Den här kanalen tar ofta lite tid att få snurr på eftersom varje ansluten affiliate till stor del själv väljer vad den vill marknadsföra på sin webbplats eller blogg.

Välkommen att kontakta oss om du vill bolla lite idéer inom marknadsföring på nätet. Vi älskar digital marknadsföring!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *