Vad kostar AdWords?

vad kostar adwords

En vanlig fråga är: vad kostar AdWords? Vi börjar med att klargöra vad vi pratar om för den som inte är insatt. AdWords är en tjänst hos Google där du köper annonsutrymme. Sökordsannonsering med Google Adwords kan inte jämföras med att exempelvis köpa en banner som får en exakt placering på en webbplats. Då vet man som regel antingen hur många klick man får för en viss peng, eller hur lång tid den ligger synlig. Med AdWords är det lite omvänt, både vad gäller prissättning och avkastning per satsad krona.

Att annonsera med en banner ger oftast ingen vidare avkastning, om ens någon. Det kan däremot vara varumärkesbyggande men någon vidare investering för att driva fram vinst på satsat kapital är det oftast inte. Desto mer gynnsamt kan utfallet bli med Google AdWords men där gäller att tänka på ett annat sätt. För det första finns inte möjligheten att köpa en viss placering i utrymmet som delats av för annonser. Google visar 3-4 annonser överst, över den så kallade organiska träfflistan, och i de flesta fall även 3 annonser längst ner under organiska träfflistan. De är märkta med ”annons”. Du avgör själv hur framgångsrik din kampanj ska bli utifrån flera olika faktorer.

Vad kostar AdWords -Du bestämmer!

Fördelen med AdWords är att du själv bestämmer vad annonseringen får kosta. Du börjar med att sätta ett tak vad annonserna får kosta varje dag och får därmed en bra kontroll på kostnaden. När dygnets maxbelopp har uppnåtts slutar Google att visa annonserna, för att påbörja visning av dem igen nästa dygn. Dina annonser kostar inget att visa, det är klicken som kostar. Google tar betalt per klick och även här har man kontroll på vad varje klick maximalt får kosta. Vad du har satt som maximal kostnad per klick på annonsen påverkar hur bra placering annonsen får, men även andra faktorer påverkar. Google precis som de andra sökmotorerna vill naturligtvis tjäna pengar på att visa annonserna. Men det är som sagt inte bara vad du är beredd att betala vad som avgör annonsernas placering även om det har stor påverkan. Sökmotorerna vill även att så många som möjligt ska klicka på annonserna. Det sker genom att annonserna tilltalar den som söker, att klicka. Här finns flera faktorer som påverkar. Alla faktorer leder fram till vad som kallas quality score.

Har man en låg quality score (QS) får man betala betydligt mer per klick för att knipa första platsen jämfört med den som har hög QS. Alla annonser får unika QS av Google och dessa är helt avgörande för hur framgångsrik din kampanj kommer bli. Målsidan, alltså din hemsida eller webbutik, mäts också och vägs in i QS så det är inte bara det du gör med själva kampanjen som påverkar.

När AdWords blir för dyrt

Det är naturligtvis marginalerna på produkten eller tjänsten som avgör var gränsen ska dras. Det ska inte kosta mer än det smakar så att säga. Ibland är andra helt enkelt beredda att överbetala om man uttrycker sig så. Men det finns andra vägar att komma åt de som söker på det heta sökordet. Man behöver inte heller betala per klick. Med vår tjänst sökmotoroptimering kan din hemsida eller webbutik pressas uppåt i den organiska träfflistan. Man kan sökmotoroptimera ett visst sökord eller en hel sökfras som får bättre synlighet genom att gå uppåt i träfflistan. Sökmotoroptimering tar längre tid medan AdWords kan ta topplaceringar betydligt snabbare. Fördelen med att sökmotoroptimera är att klicken inte kostar något vilket naturligtvis är en otroligt stor fördel. Man måste helt enkelt fundera på vilken väg man ska gå. Man behöver heller inte välja. Det går utmärkt att kombinera. Använd AdWords där annonspengarna ger bäst avkastning och låt sökmotoroptimering göra jobbet där AdWords inte är effektivt ur ett ekonomiskt perspektiv. När vi sköter kampanjer kan vi ganska snart se vad som behöver göras för att hålla nere kundanskaffningskostnaden.

Vi kan spelreglerna!

Det krävs en del arbete att sätta upp en kampanj för Adwords och därefter bör man stämma av och följa upp regelbundet. Allt på nätet förändras, så också förutsättningarna för dina annonser. När de andra som konkurrerar om samma annonsutrymme förändrar i sina kampanjer påverkar det även din kampanj. Höjer de kraftigt sin budgivning kan de klättra om i placering. På samma sätt kan även din kampanj vara offensiv. Därmed kan man säga att det oftast finns något som ständigt kan förbättras.

Vi kan spelreglerna och kan hjälpa dig att skapa din kampanj med AdWords. Självklart kan vi även hjälpa dig med en redan befintlig kampanj som behöver ses över. Kanske kan man förbättra annonsernas quality score och därmed sänka kostnaderna, eller finns ytterligare sökord som kan leverera bra trafik till dig?

Vi är en webbyrå i Örebro som har de verktyg som krävs kan vi hjälpa dig med allt det här. Vi kan sätta upp en lokal kampanj och öka din närvaro på nätet lokalt i Örebro eller i någon annan del av landet likväl som rikstäckande kampanjer. Det här är en tjänst som vi utför åt företag i hela landet, så exakt var ditt företag håller till spelar faktiskt ingen roll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *